hannutanskanen "Seuraa niitä, jotka etsivät totuutta, vältä niitä, jotka väittävät sen löytäneensä" (Vaclav Havel)

Ajaako hakkeri autoasi?

  • Ajaako hakkeri autoasi?

 

 

 

 

 

 

 

Uutiset auton hakkeroinnista käyvät päivä päivältä huolestuttavammiksi:

 

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/video-kybertutkijat-hakkeroi...

 

On vain lyhyen ajan kysymys, kun autot ovat netissä, kaikki toiminnot, jopa ohjaus, elektronista. Tällainen mahdollistaa jopa jäljittämättömän cybermurhan, kenties sellaisia on jo tapahtunutkin?

Jokin aika sitten uutisoitiin jopa matkustajalentokoneiden olevan niin suojattomia, että Boeing B-747 "jumbojetin" moottorien ohjaukseen saattoi päästä sen viihdejärjestelmän kautta. On epämiellyttävä ajatus, että konettasi ohjaakin 12-vuotias hakkeri eikä pitkälle koulutettu pilotti. Koulupoika jenkeissä osoitti äskettäin tuon mahdolliseksi.

En ole lakannut ihmettelemästä muutaman vuoden takaista Air France Rion koneen (A-330) mereen menoa. Mustien laatikoiden (jos ne todella löytyivät, FOX:n "Lentoturma"-ohjelman mukaan Airbus on kerran vaihtanut mustat laatikot (A-320), jotta muutoin kalliiksi tuleva onnettomuus saatiin "pilot error":iksi) mukaan pilotit tekivät täysin käsittämättömiä virheitä, jotka jo lentokoulutuksen ensimmäisinä tunteina opetetaan "ei koskaan"-teoksi, eli kiskoivat koneen nokkaa ylös täydessä sakkauksessa ja sakkausvaroittimen huutaessa minuuttikaupalla. Viimeiset sanat olivat "kone ei ole hallinnassamme"...

Omakohtainen hätkähdyttävä kokemus on vuosien takaa siitä, kun kone ottaa auton hallinnan sinulta. Upouusi Alfa 164 pisti elektronisen kaasun täysille ruuhkassa Kehä I:lla. 200 hp kiskoo auton nopeasti hallitsemattomaan nopeuteen, vain nopea zik-zak, moottorin sammuttaminen ja täysjarrutus pelastivat tilanteen.

Maahantuojan korjaamo ei uskonut, syytti kumimattoa ja liimasi sen isoilla tarroille lattiaan (nykyisinhän on tapit, joissa se on kiinni). Seuraavan vuoden huollossa sama korjaamonpäällikkö myönsi asian, oli karannut itseltä Alfa vastaavasti, "J...lauta kun säikähdin!", kommentoi. Hertziltä Miamissa vuokratussa Corvette ZHZ:ssa huolestutti jopa oven avauskahvojen puute, vain sähkölukko ja sen nappi kyynärtuessa. Jos 431 hepoa pääsee karkuun ja ovetkin lukkoon ... seuraavaan vuokraukseen ostin ikkunavasaran .. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Tuollaiseen uuteen Vetteen taisi joku vanhempi herrasmies kuolla tässä lähimenneisyydessä.
Auto ei avannut ovia, eikä lähtenyt käyntiin. Mies ja koiransa kuolivat parkkipaikalle lämpöhalvaukseen.

Onneks omat ropposet on 50-90 lukulaisia. Niitä ei hakkerit ainakaan langattomasti kaappaa :)

Käyttäjän hannutanskanen kuva
Hannu Tanskanen

Oho ...

Suomessa jossa Euroopan vanhin autokanta, Kreikassakin uudempi, ei ongelma ehkä ole akuutti ihan heti, mutta tullee jatkossa. Minulla ei ole neljäänkymmeneen viime vuoteen ollut kolmea vuotta vanhempaa autoa, useimmiten ei kahta. 1980-luvun alusta oli työsuhdeuautot myyntimiehenä (myynti-insinööri/tuotepäällikkö) isoissa taloissa, sitten 15 v omassa yrityksessä ja nyt eläkkeellä kahden vuoden sopimuksella (myyjä lunastaa loppuvelasta jos max. 30 000 km), ongelmatonta ajoa niin kauan kuin muistan.

Mutta pääsääntöisesti meillähän tämä auto menee perintökauluna isältä pojalle ja pojan pojalle ja "Datsun kestää, kestää ja kestää ...", mitä nyt syö bensaa, saastuttaa ja on turvaton.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>....seuraavaan vuokraukseen ostin ikkunavasaran .. ....

ooo

Mä en oikeen tommosiin kyberturvallisiin vehkeisiin usko, kun on vuosikymmenet joutunut boottailemaan kaatuneita tietokoneita.

---
Linja- autoissahan on jo vuosikaudet ollut ikkunavasarat.

Mul onkin autossa kirves ..... ja sorkkarauta... Kieltämättä oon kyllä pessimisti ainakin koneiden suhteen.

Täällä maalla kun ei tiedä mikä mutkan takana odottaa, voi olla vaikka venäläisiä karjapaimenia lehmälaumoineen, jos nyt vähän liioitellaan.

Käyttäjän hannutanskanen kuva
Hannu Tanskanen

Joo, tuo huolestuttaa ..tosin minulla kai ollut uskomatonta tuuria, ei koskaan uusimmisssa autoissani pienintäkään ongelmaa (lukuunottamatta tuota Alfaa, mutta silläkin vain tuon kerran).

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Sulautetut järjestelmät ovat suhteellisen uutta tekniikkaa. Niissä ei ole tietoturvariskeihin osattu varautua aivan kuten ei 1980-luvulla osattu tietokoneissakaan. Nyt kun asia on esillä siihen reagoidaan, väyläprotokolliin lisätään suojauksia mitä niissä alun alkaen ei ole ollut. Joka tapauksessa uuden tekniikan hyödyt ylittävät haitat. Jos joku kuolee Corvetteen, siitä saa otsikon, mutta siitä kun ajonvakausjärjestelmä estää onnettomuuden, ei saa.

Käyttäjän hannutanskanen kuva
Hannu Tanskanen
Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Ensimmäiset sulautetut järjestelmät tulivat autoihin noin vuonna 1976, eli eivät siis ole kovinkaan uutta tekniikkaa. Autojen sulautetuille järjestelmille on olemassa erinomaiset työkalut niin testaukseen kuin tietoturvaan. Tutustuppa vaikkapa MISRA-C kielen softatyökaluvalikoimaan.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

On ollut sulautettuja aiemminkin mutta 70- ja 80-luvuilla ei hakkereitakaan ollut. Ensimmäiset sulautetut eivät myöskään kommunikoineet ulospäin, jolloin niihin pääsi käsiksi korkeintaan korjaamotyökaluilla Tässä on viime vuosina ainakin kolme asiaa muuttunut. Ensinnäkin sulautettuja käytetään yhä useampaan toimintoon kuin ennen ja ne yhdistetään keskenään samaan ohjausväylään. Toisekseen järjestelmät kommunikoivat myös ulospäin, autoilla alkaa olla IP-osoitteet ja langaton viestintä huolto- ja turvallisuuspalveluita varten. Ja sitten tällainen tekniikka on yleistynyt niin paljon, että se alkaa pahantekijöitäkin kiinnostamaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Se, että lentokoneen viihdejärjestelmään päästiin käsiksi lentokoneen hallintaan oli täyttä typeryyttä. Miksi ei voida sulkea järjestelmää, joka hallitsee lentokonetta?

Yksinkertainen ratkaisu on se kahdella kuplalla, sisäinen kupla sisältää tärkeimmät toiminnot, ulkoinen vain yleisiä toimintoja ja ne eivät pääse sinne sisäiseen kuplaan.

Käyttäjän hannutanskanen kuva
Hannu Tanskanen

Olen ymmärtänyt, että lentokoneen tietokoneet nykyisin ovat jatkuvasti yhteydessä vakmistajan tietokoneeseen ja ongelmat voidaan ennakoida, vaikkapa järjestää varamoottori pian pettävän tilalle seuraavaan laskupaikkaan? Kuitenkin, kun Malesian B-777 katosi jälkiä jättämättä, tällaista ei kuitenkaan ollut? Päättääkö omistajayhtiö sen, onko tuollainen systeemi vai ei ja voiko miehistö (terroristi) katkaista sen pois toiminnasta?

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Olet oikeassa mutta mieti vähän, jos viihdejärjestelmän kautta pääsee, niin sitten ei ole kyse kahden kuplan varmuudesta kun sitä ei ole?

Olisin erittäin huolissani, jos lentokoneet avoimesti esittelevät järjestelmiään minkä tahansa kanavia pitkin.

Turvallisin mielin voisin lennellä, jos siinä olisi kaksi kuplaa, minkä sisäiseen ei pääse mitenkään muu kuin ainoastaan lentokoneiden huoltajat.

Toimituksen poiminnat